۱۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۰
کد خبر: ۵۷۶۶۳۴
باهنر در نشست رسانه‌ای:

دولت مسؤولیت کارهای خود را بپذیرد| منشأ مشکلات اقتصادی بی تدبیری داخلی است نه تحریم

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین با بیان این که دولتی ها باید همه مسؤولیت کارهای خودشان را بپذیرند، گفت: این که در معضلات و چالش‌ها جا خالی بدهیم، جوانمردی نیست.
باهنر

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری رسا، محمدرضا باهنر دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین عصر امروز دوشنبه ۱۲ شهریورماه سال ۹۷ در نشستی رسانه‌ای در محل خبرگزاری مهر گفت: لازم است اعیاد قربان و قربان، هفته دولت و قهرمانی تیم‌های ورزشی در مسابقات آسیایی را تبریک بگویم.

وی در ادامه تاکید کرد: در آستانه چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی لازم است از طریق رسانه‌ها به صورت عادلانه و عالمانه تمامی دستاوردهای نظام اسلامی را به سمع و نظر مردم برسانیم. 

باهنر ابزار داشت: واقعیت امر این است که ۷۰ درصد از جامعه ما دوران انقلاب را ندیدند و نزدیک به ۶۰ درصد از افراد حتی جنگ و امام راحل(ره) را درک نکردند. به همین دلیل باید با یک نگاه منصفانه توأم با نقد عادلانه تمامی تاریخ معاصر انقلاب را به اطلاع این افراد برسانیم.

دبیر جمعیت رهپویان خط امام و رهبری درباره موضوع نواصولگرایی ابراز داشت: بدون شک و طبق توصیه بزرگان نباید در یک موقعیت ماند و درجا زد. بنده از مانیفست جدید اصولگرایی بی اطلاع هستم اما از تمام حرکت‌های رو به جلو حمایت خواهم کرد.

وی در پاسخ به سوالی درباره عملکرد سه ساله مجلس شورای اسلامی بیان داشت: بنده مجلس کنونی را یک پارلمان ضعیف نمی‌دانم. به نظرم در مجلس دهم هم افراد قوی و متفکر وجود دارند ولی یک تفاوت ساختاری با مجلس‌های قبل دارد و آن این است که یک فراکسیون اکثریت ندارد.

دبیر جمعیت رهپویان خط امام و رهبری در ادامه اظهار داشت: ما عموماً از مجلس‌های دوم تا نهم یک فراکسیون اکثریت و یک فراکسیون اقلیت داشتیم که اکثریت کار را مدیریت می‌کرد و در انتخاب هیأت‌رییسه نقش داشت؛ البته به اقلیت‌ها هم بعضی‌ وقت‌ها امکاناتی می‌داد.

وی با بین اینکه در مجلس کنونی هیچ فراکسیونی قدرت کافی ندارد، خاطر نشان کرد: بر همین اساس است که در مجلس دهم اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی می‌افتد.در هفته‌های آخر سال 96 بود که 3 وزیر را استیضاح کردند، اما محکم‌تر از گذشته رای آوردند و در سال 97 دو وزیر را استیضاح کردند و با این که پیش‌بینی می‌شد طبق جدول مجلس باقی بمانند از وزارت کنار رفتند.

باهنر با بیان اینکه مجلس باید نقشه راه را طراحی کند، خاطر نشان کرد: به نظر من کشور را با  یک مجلس نمی‌توان اداره کرد. یک مجلس خبرگی و یک مجلس منطقه‌ای لازم است که مجلس ما الان مجلس منطقه‌ای است. من احساس می‌کنم بعضی وقت‌ها مجلس نمی‌تواند روی منافع ملی متمرکز شود، گاهی روی منافع صنفی، قومیتی و جنسیتی متمرکز می‌شوند که منافع ملی کنار می‌رود. البته تشکیل این مجلس برای الان مناسب نیست.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین درباره وظیفه مجمع تشخیص هم گفت: مجمع تشخیص کار مشورتی انجام می‌دهد و شخصیت حقوقی که تصمیم می‌گیرد، شخص رهبر انقلاب است و کار دیگر مجمع تشخیص رفع اختلاف بین مجلس و شورای نگهبان است.

وی اظهار کرد: ما الان در یک وضعیت ویژه‌ای به سر می‌بریم که برخی اسم آن را چالش می‌گذارند. من معتقدم بسیاری از مشکلات کشور با همدلی، همراهی، شجاعت و تدبیر قابل حل است. این که عده‌ای بخواهند از این وضعیت سوء استفاده سیاسی کنند کار اشتباهی است، هرچند انتقادات متعددی به قوه مجریه و مقننه و قضائیه وارد است. 

باهنر گفت: دولت قبلی دولتی بود که اعتقادی به خرد جمعی نداشت، اما دولت فعلی تدبیر دارد و گاهی شجاعت حرکت را ندارد اگر می‌شد این دو دولت را با هم تلفیق کرد وضعیت بهتری داشتیم.

دبیر جمعیت رهپویان خط امام و رهبری در ادامه تصریح کرد: ما در گذشته شاهد بودیم که گاهی سران سه قوه علیه همدیگر موضع‌گیری سیاسی داشتند، اما با تدبیر رهبری مسأله شورای عالی مدیریت اقتصادی کشور شکل گرفت تا سران سه قوه در کنار هم بنشینند و مشکلات مملکت را حل کنند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا مشکلات اقتصادی فعلی ناشی از تحریم‌های خارجی است، یا سوء مدیریت داخلی؟ گفت: در اواخر دولت یازدهم هم آقای روحانی اعلام کردند اگر مشکلات اقتصادی را بخواهیم سهم‌بندی کنیم تنها 30 درصد ناشی از مشکلات خارجی است. ما در دوره دوم همه دولت‌ها مشکلات اقتصادی را داشته‌ایم و انگار ژن ترکیدن تورم در دوره‌های دوم ماندگار شده است. این خیلی فرق نمی‌کند که روحانی یا احمدی‌نژاد باشد.

باهنر با اشاره به برداشت سرمایه‌های مردم از درون بانک‌ها گفت: دولت راه‌حلی برای صاحبان سرمایه ارائه نکرد و اینها هم به سمت دلار، سکه و ملک هجوم بردند و این ترکیدگی اتفاق افتاد.

دبیر جمعیت رهپویان خط امام و رهبری خاطر نشان کرد: بازار سرمایه‌ها حدود ۶۰ یا ۷۰ میلیارد دلار قیمت دارد، که به نظر من با برنامه ۲ یا ۳ ساله می‌توانیم تا ۲۰۰ یا ۲۵۰ درصد آن را بزرگتر کنیم. اگر مسؤولان به استقبال صاحبان سرمایه نروند، دوباره سونامی نقدینگی بلند می‌شود.

وی در ادامه گفت: کابینه و کسانی که دولت را تشکیل دادند باید همه مسؤولیت کارهای خودشان را بپذیرند. این که قرار باشد در معضلات و چالش‌ها جا خالی بدهیم، جوانمردی نیست و برای حل مشکلات اقتصادی در کشور باید همدلی باشد. اگر رییس سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی و وزیر اقتصاد همدل نباشند، نمی‌توانند مسائل اقتصادی را مدیریت کنند.

باهنر در پایان خاطر نشان کرد: اینکه قرار باشد در درون دولت دعواهای غیرکاشناسی به وجود بیاید دولت و در سطح بالاتر نظام ضرر می‌کند. ما باید کمک کنیم مسؤولان و قوای سه‌گانه همدل و همراه شوند./۸۵۶/پ۲۰۱/ق

ارسال نظرات